4/06/2015

Recenze: Marketa Lazarová

Kniha: Marketa Lazarová
Autor: Vladislav Vančura

Na začátek bych chtěla říct, že se omlouvám, že mi zase trvalo milion let než jsem sem něco přidala. Na teno blog rozhodně nechceme zanevřít, ale bohužel jsme se dostaly do věku, kdy jsou důležitější věci na pořadu dne než je napsání recenze. Teď se chci ujistit jestli nejsem jediná, ale jste taky po škole tak unavení? Já bych pořád jenom spala, což rozhodně mé blogovací aktivitě nepomáhá.

Napsání této recenze jsem dlouho zvažovala, protože přeci jenom to není standartní žánr na který bychom psaly recenze. Jenže poslední dobou čtu pouze povinnou četbu a myslím, že do příštího roku (kdy snad odmaturuji) se to nijak výrazně nezmění. Když teď nad tím tak přemýšlím, tak The Last Letter from your Lover možná byla poslední "normální" knížka, kterou jsem přečetla (fanfiction se rozhodně jako normální nepočítá). Takže mojí další omluvou/výmluvou je, že jsem stejně nic objevného nepřečetla. Pokud byste měli zájem na recenzi na Zeď od Sartrea nebo na Cizince od někoho, jehož jména si zaboha nemůžu vybavit, tak prosím :).

Teď se velkou oklikou dostávám k Marketě (ano, budu ji celou dobu psát krátce a ano, je to vědomě). Marketu Lazarovou jsem si nedobrovolně dobrovolně vybrala jako referát na češtinu. Pár mých spolužáků knihu četlo na seminář (kam já nechodím) a hrozně si stěžovalo, jak špatně se to čte a obecně, jak hrozná kniha to je. Já jsem si jí zařadila mezi těžko stravitelné knihy hned vedle Nerudy a Kafky (byla jsem celkem zklamaná, když jsem zjistila, že je pro mě Kafka něco tak vzdáleného a nepochopitelného, že jsem se musela smířit s faktem, že správný intelektuál ze mě nikdy nebude). Na čtení jsme se opravdu netěšila a oddalovala jsem ho do té doby, než mi referát začal ťukat na dveře. Překvapením večera je, že se mi kniha opravdu hodně líbila. Teď nelžu a ani mi moje češtinářka neplatí, abzch to sem psala, ale já si čtení užila.

Příběh se odehrává ve středověku, někde v polích za Boleslaví (asi?, místo není nikdy přesně specifikováno). Za hlavní postavu bych Marketu ani moc nepovažovala, protože je nám sice představena na nějaké desáté stránce, ale opravdu ji potkáváme až mnohem později. Myslím, že kniha možná nemá ani hlavní postavu, děj se soustředí na Kozlíka, loupežníka, a jeho děti, kteří se vydávají na boj proti místnímu hejtmanovi. Marketa se právě do hry dostává tak, že Kozlík vyšle svého syna Mikoláše, aby poprosil o pomoc jejich souseda, Lazara. Ten ale odmítne a Mikoláš je celkem brutálně zbit. Po čase (mezitím stihne Kozlík zajmout mladého hraběte Kristiána - do něho se zamiluje jeho dcera Alexandra, opustit svůj domov - Roháček a ukrývat se v lesích) se Mikoláš vrací na Obořiště (sídlo Lazara) a chce se pomstít - vezme Lazarovi jeho nejkrásnější dceru Marketu. Vzhledem k tomu, že se děj odehrává v několika rovinách, tak budu úplně ignorovat celé vojenské tažení hejtmana Piva, protože mě ty s scény s ním stejně nebavily. Po jednom utkání s Pivem (vztrženo z kontextu to vypadá jako upoutávka na okresní přebor :)) je Kozlík zajat a Kristián zabit. Všechny jeho děti se rozdělí a až se celá napjatá situace uvolní, tak se vydají vysvobodit svého otce z vězení. Marketa se chce vrátit na Obořiště, ale otec jí vyhazuje. Ona tak končí v klášteře, kam již od dětství chtěla vstoupit. Chce se očistit od svých hříchů, jenže to všechno tak nějak končí, když zjistí, že Mikoláš byl zajat a bude spolu se svým otcem a sourozenci popraven. Spěchá k vězení a je s ním oddána v předvečer jeho popravy. Takže opravdu happy end, že jo :)? Nakonec je přijata svým otcem a vychovává svého syna Václava a dítě Alexandry a Kristiána  (která poté, co byla obviněna z vraždy Kristiána, se zabila).

Hlavním důvodem proč se mi kniha tolik líbila byla dějová linie Markety a Mikoláše. Mně opravdu stačí, když si v knížce najdu dvojici u které zoufale chci, aby spolu skončili...Kdybych je měla k někomu přirovnat, tak určitě ke Krásce a Zvířeti. S tím rozdílem, že Mikoláš se vlastně nezměnil k lepšímu, ale ona se do něho i přesto hluboce zamilovala.
Další velké plus je jazyk. Je to složitě a květnatě (ano, opravdu jsem použila toto slovo) napsaná kniha. Musíte si na jeho češtinu zvyknout, nesmíte se nechat odradit faktem, že jedu věc, která by se dala popsat jednou krátkou větou, on opisuje na dvě stránky, ale výsledek je úžasný a já vím, že se ke knize jednou vrátím.

K čemu se ale rozhodně nevrátím je film. Viděla jsem ho celkem dvakrát. Poprvé jsem nečetla knihu a ani zhruba nevěla o čem je příběh a překvapivě, film mi v orientaci v příběhu vůbec nepomohl. Podruhé jsme film viděla včera. Koukla jsem se na něj po Šakalích letech a to byla asi chyba. Film (vlastně i kniha) vyžadují vaší kompletní pozornost, protože jinak se ztrátíte a šance na nalezení je mizivá. Takže možná mu dám ještě jednu šanci, ale mám jiné filmy, které stojí ya 2,5 hodiny mého času.

Knize dávám asi 4,5 hvězdičky, na pět tam bylo trochu moc zdlouhavých pasáží.

Doufám, že tato recenze dávalo alespoň trochu smysl. Pokud je někde z místo y nebo opačně, tak je to z důvodu toho, že jsem si omylem nastavila klávesnici na anglickou a jsem líná si topřehodit zpátky :). Měli byste zájem o nějaké další knihy z povinné četby? Jaká kniha vás překvapila a která naopak zklamala?
Snad další příspěvek nepřijde za půl roku.
Opožděně přeji krásné Velikonoce.